Kriz Dönemlerini Atlatmak İçin 6 Tavsiye!
Bir şirket veya firma için en kötü dönemler kriz dönemleridir. Bu dönemlerde ne olacağı, nelerin değişeceği veya nasıl bir yol izleneceği asla belli değildir. Bu dönemlerde yapılabilecekleri sizler için araştırdık.
Şirketiniz veya firmanız böyle bir kriz içerisine girmişse bir şirket veya firmanın yöneticisi iseniz ilk yapacağınız şey, “soğukkanlılığınızı koruyarak, asla panik yapmamaktır”. Ancak krizin ne kadar süreceğini görmesi ise biraz zordur. Ancak Türk insanı değişimlere çabuk adapte olabilen bir yapıya da sahiptir.
Kriz dönemlerinde şirket yönetimi adına neler yapmak gerektiğini sizler için sıraladık.
1. Kriz dönemlerinde Nakit Akış Yönetimi önemlidir. Nakit akış yönetiminde, Alacak ve borç yönetimi, stok yönetimi, kredi yönetimi, varlık satışı başlıkları altında toplayabiliriz.
2. Karar Almak önemlidir. Kriz dönemlerinde uzun süreli karar alınmaktan kaçınılmalı, mutlaka bir karar alınacaksa kısa süreli bir karar alınmalıdır. İhracat yapan firma ve şirketler de bu kriz döneminde uzun vadeli alım sözleşmeleriyle iş yapıyorlarsa, hitap ettikleri dış pazarlarda güçlü iseler o zaman alacakları kararlarını daha uzun süreli alabilirler.
3. Kur Riski Yönetimi’ne dikkat edilmelidir. Kur riski yönetiminde en temel prensip doğal korunma olduğundan, gelirler ve giderler aynı para biriminden olur. Eğer gelir ve giderleriniz aynı para birimi üzerinden değilse, finansal enstrümanlar kullanarak bu kur riskini yönetmeniz gerekir.
4. Paranın Zaman Değeri önemlidir. Faizlerin arttığı dönemler, paranın zaman değeri hesabını yapmak daha da önem kazanır.3 ay vadeli bir malı satarken, peşin satışta ne kadar iskonto yapacağınızı hesap etmek için ele geçen peşin paranı getirisinin ne olacağını hesaplayabilirsiniz. Fırsat maliyetine göre iskonto daha da artacaktır. Fırsat maliyeti peşin para alarak, ise yatırmak ve kazanmak şeklinde olurken, kredi ödemelerine de kullanılabilir. Peşin para ile kredi kapatırsanız bunu aylık kredi faizi olarak ta kullanabilirsiniz.
5. Maliyetleri Azaltmak gereklidir. Kriz dönemlerinde ilk akla gelen doğru bir yaklaşımdır. Öncelikle soğukkanlı davranmalı ve neden sonuç ilişkisine doğru kalemlerden tasarruflar yapmaya odaklanmalıyız. Elaman çıkarma aceleye getirilmemeli, geride kalacak personelin üzerindeki olumsuz etkiyi hesaba katmalısınız. Eleman mutlaka çıkarılmalı ise kişilerin yetkinlikleri mutlaka dikkate alınmalıdır.
6. Proje Finansmanı önemlidir. Kriz dönemlerinde uzun vadeli yatırım ve proje finansmanları yapmak için hiç uygun zamanlar değildir. Yatırım kararlarını en azından belirsizlikler sona erene kadar ertelemek gerekir. İhracat şirketleri ise yurtdışı ile çalıştıklarından yatırım kararlarını daha rahat verebilir.